La llebre amb ulls d’ambre, Edmund de Waal

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

Més de dues-centes figuretes de fusta i d’ivori, cap d’elles més gran que una capsa de llumins, són l’origen d’aquest fascinant llibre en què Edmund de Waal descriu el viatge que han fet al llarg dels anys. Un viatge ple d’aventures, de guerra, d’amor i de pèrdua, que resumeix, en la història d’una família, la història d’Europa dels segles XIX i XX. Un text evocatiu i de gran bellesa que comença amb una petita llebre d’ulls d’ambre que es barreja amb les monedes dins d’una butxaca, i acaba, com tot autèntic viatge, amb el descobriment d’un mateix.

Editorial Quaderns Crema.- Traducció Carles Miró.-  384 Pàg.

Apunts de lectura

Edmund de Waal, descendent de la nissaga dels Ephrussi —una rica i influent família jueva d’origen rus establerta a Europa- narra la història de la seva família, entre la qual hi havia no solament comerciants i banquers, sinó també col·leccionistes i amants de l’art.  La historia es desenvolupa bàsicament a Paris i Viena tot seguint les activitats de membres de la família i dels seus respectius negocis.

Segurament el gran valor d’aquest llibre és el de la seva estructura narrativa. Defuig d’allò que podria denominar-se una crònica familiar per crear una trama original: conjugar el seguiment d’una col·lecció de 264 netsukes (miniatures japoneses tallades en fusta o en ivori) amb els avatars diversos de la nissaga dels Ephrussi per Europa durant un període que abasta les dues guerres mundials fins els nostres dies.

Un gran esforç i també dubtes:

Ja no sé si aquest llibre tracta de la meva família, de la memòria o de mi, o si segueix essent un llibre sobre miniatures japoneses”

Les figuretes netsukes, com altres objectes d’art japonesos, causaren una gran admiració entre els col·leccionistes occidentals. La col·lecció l’havia comprada el fundador de la dinastia, Charles Ephrussi, i a través dels avatars que es narren a la novel.la va passant per diferents mans de la nissaga familiar.

Un dels puntals de la intriga es desenvolupa durant la segona guerra mundial amb la persecució del jueus i de l’expropiació de l’important patrimoni de la família Ephrussi per part dels nazis. ¿Què passa amb els netsukes?.

El títol del llibre “La llebre amb ulls d’ambre” fa al·lusió a un dels netsukes especialment admirat per l’autor. També porta un subtítol: “Una herència oculta” tal com el lector podrà constatar i admirar.

Els grans fets de la història, es conjuguen amb els diferents protagonistes de la nissaga familiar i amb les miniatures que ostenten també un autèntic paper de protagonistes. Per un  costat com a peces admirades pels col·leccionistes exposades dins una  vitrina, per l’altre com a testimonis muts dels grans episodis de la història d’Europa durant els segles XIX i XX. Però quan realment assoleixen una funció màgica i simbòlica és en mans de les criatures que les fan servir no només de joguines sinó com a catalitzadors de la seva imaginació: històries i fabulacions sobre tigres, conillets, tortugues, monjos, cargols, lluites de samurais amb l’espasa, rates, etc..També, com a un amulet a la butxaca, com és el cas del mateix autor de la novel.la i posseïdor final de la col·lecció.

“Mentre feia rodar aquests objectes en els meus dits, o els portava a la butxaca com a amulets, volia saber els llocs on havien estat, entrar a les habitacions on havien viscut, volia saber fins i tot quins quadres penjaven a les parets, i com entrava la llum per les finestres.”

Desfilen per la novel.la diferents personalitats del món artístic i cultural:  Proust, Monet, Manet, Degas, Renoir, Strausss, Schiele, Rilke… Tots ells relacionats d’alguna manera amb la família de De Waal.

Un dels episodis dramàtics que s’hi narra és la deriva familiar com a conseqüència de la persecució dels jueus per part dels nazis: des d’una situació de poder i privilegi a una situació de persecució i marginalitat. L’única cosa que ha sobreviscut de totes les possessions familiars és la col·lecció de 264 miniatures japoneses.

Al darrere de la narració s’hi entreveu un gran treball de recerca i erudició tant sobre els avatars i l’arbre genealògic dels membres de la família de l’autor De Waal com dels fets històrics que s’hi relacionen. Només cal donar un cop d’ulls a la llarga llista d’agraïments.

Vull destacar que la lectura d’aquesta novel.la, potser crònica, m’ha fet avinent la importància de les coses i dels objectes que ens acompanyen durant la nostra vida. Des de les més grans, quadres, mobles, fins a les més petites. I tot això és narrat d’una manera amena i perfectament entrelligada i entreteixida.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s