El cor de les tenebres, Joseph Conrad

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

El cor de les tenebres és la història del viatge que fa el capità Marlow a la recerca del senyor Kurtz, l’agent comercial que s’ha refugiat al riu Congo, enmig de la selva. Testimoni de l’activitat colonial, que Conrad descriu com “la més vil lluita pel pillatge que mai hagi desfigurat la història de la consciència humana”, l’aventura de Marlow l’envolta en un replantejament crucial dels seus valors. Amb un gran domini de l’art narratiu, l’autor transmet al lector el profund misteri de la veritat en aquesta extraordinària exploració de la  brutalitat i la desesperació humanes.

Editorial Galàxia Gutenberg.- versió il·lustrada .- Traducció Montserrat Vancells. 160 pàg.

També: Editorial LABUTXACA.- 144 Pàg.

Apunts de lectura

Juntament amb Joventut i Amb la corda al coll, aquesta novel.la forma part d’una trilogia, que posteriorment s’ha anat publicant per separat. El cor de les tenebres ha estat la més famosa i reconeguda.

Joseph Conrad va passar una temporada al Congo durant l’etapa colonial del rei Leopold II de Bèlgica. Aquest rei va posar en marxa una maquinària terrible d’explotació del territori i els seus habitants.

El narrador de la novel.la forma part d’un grup de mariners que en un iot de creuers espera a la desembocadura del Tàmesi que la marea baixi per emprendre la ruta. De seguida però, és en Marlow, un experimentat i reconegut mariner, el que pren la paraula per narrar en flash-back el seu viatge des de Londres a Àfrica, remuntant el riu Congo fins a arribar a la base de recol·lecció de vori en què es troba un treballador de la companyia belga que l’ha contractat.

Abans d’emprendre el viatge remuntant el riu haurà de superar tot tipus d’obstacles, alguns derivats de la pròpia ineficiència de la companyia (material per reflotar el vaixell) i d’altres de les condicions de la selva ( malalties, atacs d’indígenes, etc). Durant el camí, Marlow constata la situació en què viuen els colonitzadors europeus i la seva brutal explotació dels nadius africans. També les condicions de misèria dels nadius.

“Cap por no pot plantar cara a la fam, cap mena de paciència no la pot fer desaparèixer……¿No coneixeu com són de diabòlics la inanició persistent, el seu turment exasperant, els seus negres pensaments, la seva tètrica i obsessiva ferocitat?. Bé, jo sí que la conec.”. Pàg 88.

El viatge progressivament es va convertint en un presagi de perill recurrent.

“El fet de veure el vapor havia omplert, per alguna raó, aquells indígenes d’una aflicció descontrolada. El perill,….vaig explicar, era que ens havíem acostat a una gran passió humana descontrolada”. Pàg. 92.

En iniciar la travessia, Marlow s’assabenta de la presència a la base interior del riu, el cor de les tenebres, d’un misteriós personatge, Kurtz. Gradualment li van arribant versions contraposades d’aquest personatge, mitificant-lo, el primer recol·lector de vori, líder indiscutible, cruel i dèspota.

“L’home se’m presentava com una veu. No és naturalment, que no l’associés amb cap classe d’activitat. ¿No m’havien dit en tots els tons possibles de gelosia i admiració que ell havia recollit, descanviar, estafat o robat més vori que tots els altres junts?. Allò no era el més important. El més important era que es tractava d’una criatura dotada i que, de tots els seus dons, el que es destacava preeminentment ..era la seva facilitat de paraula….el més menyspreable, el vibrant riu de llum o l’enganyós flux del cor d’una impenetrable tenebra.”. Pàg 99 .

Finalment es troba amb Kurtz, molt malalt, en un poblat i unes condicions degradades. Constata que té poder sobre el nadius els quals l’idolatren. Entre els papers de Kurtz hi ha un informe que li havia confiat  la Societat Internacional per a la Supressió de Costums Salvatges. Marlow el llegeix i amb sorpresa veu que al final de l’informe hi ha una frase manuscrita a manera de conclusió: Exterminar totes aquestes bèsties!. Estem davant una flagrant involució de la naturalesa humana.

“…i al final d’aquella commovedora apel·lació a tot tipus de sentiments altruistes t’enlluernava, lluminosa i terrorífica, com un llamp en el cel seré: exterminar tots els salvatges.” Pàg.103.

En el procés de degradació de Kurtz hi havia pràctiques i indescriptibles ritus oficiats pels nadius en honor seu.

Després de moltes tensions amb el nadius, aconsegueixen pujar Kurtz al vaixell de vapor per tal de donar-li atenció mèdica però mort en el trajecte. Abans de morir parla amb Marlow,  i li delega les seves últimes voluntats i després li xiuxiueja les últimes i famoses dues paraules: L’horror! L’horror!.

S’ha parlat molt d’aquestes paraules com si fos un enigma. Tal com explica Marlow són l’expressió última d’un penediment d’un home que a través de la maquinària organitzativa d’un determinat model de colonització, Leopold II de Bèlgica, ha portat al Congo l’explotació humana més salvatge, la decrepitud, la violència, el crim, amb la finalitat última d’aconseguir el vori. Els valors de la civilització s’han degradat i l’actuació de Kurtz és l’exemple d’un escarni flagrant.

“Ell havia recapitulat, havia jutjat: L’horror. Era un home extraordinari. Al cap i a la fi, aquella era l’expressió d’alguna mena de creença, tenia franquesa, tenia convicció, en el seu murmuri hi havia una nota vibrant de revolta….l’estranya barreja de desig i odi”. Pàg. 146.

Joseph Conrad, realitza una crònica d’un model concret d’explotació dels recursos naturals al preu que fos així com una crítica ferotge del colonialisme emparat en una experiència personal que ha viscut. Com un observador que informa allò que veu i queda decebut per sempre de la naturalesa humana. Mai més podrà oblidar allò que va veure.

També desenvolupa una de les obsessions de Conrad com és la condició humana, la foscor de l’ànima, la maldat, l’explotació de l’home per l’home. L’horror, l’horror, com diu un Kurtz agonitzant.

El cor de les tenebres és un exemple clar com a través de la literatura es pot donar testimoni d’una realitat tot interpel·lant el lector. I tot això a través d’una nove.la curta, amb una trama, uns personatges i un estil narratiu excel·lents.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s