Amb la corda al coll, Joseph Conrad

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

Després de tota una vida al timó del seu vaixell pels mars del Sud. el capità Henry Whalley, arruïnat de sobte per causa de la fallida del seu banc, es veu obligat a vendre’s la nau i acceptar una feina que no li fa cap mena de gràcia: capitanejar durant tres anys el Sofala, un vapor de cabotatge propietat d’un patró infame, en Massy. En el moment de tancar el tracte, però, en Whalley, empès per la necessitat, li amaga una informació determinant que podria posar en perill el vaixell i la tripulació. I aquest engany, potser l’únic en la vida d’aquest home honest i respectat, l’acabarà pagant molt car.

Editorial Viena Edicions (El cercle de Viena).- 207 pàg.- Traducció Marta Pera

Apunts de lectura

Juntament amb Joventut i El cor de les tenebres, aquesta novel.la forma part d’una trilogia. El Cor de les tenebres, per diverses raons, és la que ha sobresortit i ha gaudit d’un major nombre d’edicions arreu del món.

Amb la corda al coll es desenvolupa en un microcosmos l’escenari del qual és un vell i atrotinat vaixell de vapor, el Sofala, que fa travesses pel mar i riu endins cap el cor de la selva. La superfície líquida en la qual es mouen els vaixells sempre és un marc de sorpreses i d’inestabilitat, circumstància que Conrad coneix molt bé i que utilitza com a un referent al·legòric.

Trobem el capità Whalley amb 65 anys que no pot gaudir d’una jubilació plaent tal com havia planificat perquè ha quedat sense estalvis i ha d’ajudar econòmicament la seva filla que no ha fet gens de sort en el seu matrimoni en terres australianes. Què fer?

“Rendir-se! Mai! Quan un està completament exhaust, li passen pel cap tota mena de ximpleries…….¿No era prou bo, ell, per morir en plena activitat com qualsevol dels més joves que treballen en aquells vaixells ancorats? Pàg 41.

Arruïnat i vell, no li queda cap més opció de firmar un contracte de tres anys com a capità del Sofala, un atrotinat vaixell propietat del Senyor Massy, ex maquinista, mesquí i cobdiciós amb freqüents atacs d’ira. Gràcies a que li va tocar la loteria va poder comprar el vaixell.

Com diu la dita popular, les desgràcies no venen mai soles i el capità haurà de fer front a diversos reptes abans que aconsegueixi el seu objectiu de finalitzar feliçment el contracte de tres anys i poder aconseguir els diners necessaris per solucionar la seva situació.

Aquests reptes provenen de diverses fonts, els propis riscos d’una travessia amb incerteses naturals i amb un vaixell amb males condicions, les derivades del personal de la tripulació i els imponderables que sofreix el propi protagonista. En base a la conjugació de totes aquestes variables es va construint la bastida de la trama i que a mesura que arriba al final del temps estimat en el contracte es va aguditzant la intriga fins a la sorpresa final.

En tots aquests aspectes, el mestratge de Conrad és excel·lent. Pel que fa a la història relativa als avatars de la navegació amb vaixell, cal recordar que Conrad va ser un experimentat mariner professional.

“Un pilot hi veu més bé que un desconegut, perquè el seu bon coneixement del lloc, com una visió més aguda, completa la forma de les coses vistes de passada; penetra els vels de la boira estesa sobre la terra per les tempestes del mar; defineix amb precisió els contorns de la costa darrere la cortina de calitja, les formes dels punts de referència mig soterrats en una nit sense estrelles com en una tomba poc fonda…” Pàg. 106

Pel que fa a la navegació en terres selvàtiques, Conrad va navegar, com és en el cas de la novel.la, pel sud-est d’Àsia així com pel Congo belga. I pel que fa als personatges, Conrad és un especialista en narrar la naturalesa i la conducta humana, especialment en situacions límit com la que viu el protagonista Capità Whalley.

Els personatges d’aquesta novel.la simbolitzen prototips del caràcter humà. Així, l’amo del vaixell Sofala , el senyor Sterne, de perfil mesquí i de reaccions d’ira, encarna la cobdícia humana obsessionat pels diners i per aconseguir el poder i el reconeixement que l’exercici de la professió d’ex maquinista de vaixells no li ha dispensat.

La vanitat de la possessió, la vanaglòria del poder ja eren aigua passada, i només quedaven les dificultats econòmiques, la por de perdre aquella posició que havia resultat que no pagava pas la pena, i una ansietat anímica que ni el servilisme més abjecte dels seus homes no podia pagar.” Pàg. 70.

En Jack, el segon maquinista, viu en la desgràcia i frustració, abocat a emborratxar-se fins a delirar. Això sí, després de la jornada laboral.

El protagonista, el capità Whalley¸ encarna un personatge d’una profunda bonhomia, considerat i respectat per tothom:

“El capità Whalley creia que tothom tenia una predisposició per al bé, encara que el món no fos un lloc feliç en conjunt (……). Els homes poden ser ximples, tossuts, desgraciats; però naturalment dolents…., no”. Pàg.148.

“ ..traspuava un aire de saviesa profunda. (…). la seva figura poderosa, el seu aplom, la seva cara intel·ligent i agradable, els membres grossos, la cortesia benigna, l’indici d’aspra severitat en les celles espesses, confegien una personalitat seductora”.Pàg-150.

El capità Whalley és un personatge típicament conradià: de perfil noble i bondadós però que les circumstàncies l’han posicionat en una situació desesperada la qual cosa condicionarà la seva conducta ètica  fins el punt de trair- la. La seva bonhomia i rectitud contrasta amb una conducta puntual que pot posar en perill aquells que estan sota la seva responsabilitat i malbaratar la confiança dipositada a les seves mans. Malbaratar l’honor d’un home i la tranquil·litat de la seva consciència.  El sentit de culpabilitat no és derivat de cometre una il·legalitat si no més aviat d’un sentiment moral. Estem assistint a una actuació de grandesa de la naturalesa humana en una situació límit de força major?.

Per tal de sanejar la seva economia, el capità Whalley opta per una vida austera tot suprimint tot allò superflu, com per exemple el plaer de fumar cigars. Però quan el senyor Van Wyk el convida a sopar i li ofereix un cigar, la bonhomia del Capità Whalley mostra el plaer de saber gaudir dels petits plaers a través:

“ El fum del cigar traspuava plàcidament pels pèls blancs que amagaven els seus llavis benignes” . Pàg. 149.

La historia narrada a “Amb la corda al coll” és inscrita en un moment determinat del colonialisme i encara que no sigui d’una manera explícita, com era en el “Cor de les tenebres”, n’és una crònica. Per exemple en els personatges indígenes de la tripulació que signifiquen un apunt de racisme per part del poder blanc així que com un contrapunt del xoc entre cultures:

“A fora l’indonesi solitari que feia la guàrdia de nit al port, potser un noiet acabat d’arribar d’un poblat de la selva, s’estava immòbil en la foscor de la coberta escoltant la xerrameca interminable del borratxo. El cor li devia bategar amb una barreja de por i de respecte intensos envers l’home blanc: aquells homes arbitraris i tossuts que perseguien inflexiblement els seus propòsits incomprensibles –persones que parlaven d’una manera estranya, que s’emocionaven amb sentiments absurds i actuaven per motius inescrutables.” Pàg. 76 .

El personatge de l’holandès senyor Van Wyk¸ encarna un model de colonialisme, el de plantador de tabac que al contrari del Capità Whalley ha fet fortuna. Preveient que els bons temps del colonialisme no duraran pas sempre, es disposa a tornar al seu país per crear una companyia que s’ocupi de les seves propietats.

Joseph Conrad, a través del personatge del Capità Whalley interpel.la el lector: I tu, que hauries fet en una situació límit com la que viu el Capità, amb la corda al coll?. Una magistral novel.la que relata les passions i les contradiccions humanes a través d’una trama basada en un microcosmos situat en un vaixell navegant pel sud-est asiàtic en un moment de plena voracitat colonialista.

Conrad, prenent el que podria ser una estructura de novel.la d’aventures, fa aflorar un mosaic de personatges que encarnen les tensions i les contradiccions de la naturalesa humana.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s