El retorn del soldat, Rebecca West

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

El retorn del soldat és un novel·la extraordinàriament bella i alhora inquietant, en què Rebecca West explora els laberints de la memòria i la manera com les emocions modifiquen, de vegades de manera dramàtica, la percepció de la realitat que ens volta. Una d’aquelles lectures que no s’obliden mai.

Viena Editorial.- 144 pàg.- Traducció: Francesc Parcerisas

Apunts de lectura

Primera Guerra Mundial. El capità Chris Baldry és ingressat en un hospital afectat per una crisi d’amnèsia que li ha esborrat de la memòria els últims quinze anys. A casa seva, als afores de Londres, l’esposa del soldat i la seva cosina esperen el seu retorn amb l’esperança que la recuperació serà només qüestió de dies o setmanes. El retorn és un drama, no reconeix la casa, els jardins, tot allò que va ser modificat per la seva dona la qual tampoc reconeix. El soldat té una obsessió: veure la filla de l’hostaler de l’Illa de Monkey, al Tàmesi, una noia humil de qui estava perdudament enamorat en el moment del seu passat en què se li esborren els records.

Fins aquí una història simple que ja per ella mateixa porta un potencial d’intriga que perdura fins el final.

Però la trama i allò que impacta de la història és el comportament de tres dones en relació a un accident de guerra que pateix el capità Chris i del qual no precisa d’unes cures hospitalàries. Cada personatge femení actua en funció de diversos paràmetres, ja sigui la legítima muller, la cosina o l’enamorada de joventut. Les tres, d’una o d’altra manera senten una atracció afectiva i amorosa pel Capità.

La narradora és la cosina, enamorada de Chris, rica i que comparteix la casa amb el matrimoni, de manera que el seu testimoni és d’una gran complexitat. Entre d’altres, perquè la corseca l’enveja respecte a les altres dues competidores. És situada en el costat de la classe social dominant en relació a la desvalguda Margaret. Les dues dones emparentades amb Chris menyspreen la Margaret, la seva manera de vestir poc elegant, la deixadesa del cos, la seva vellesa prematura…És un rebuig de la classe social dominant. Però mira per on, en Chris que forma part de la mateixa classe social dominant, prefereix la desvalguda Margaret, malgrat la insistència de les altres dues que l’avisen que se’n portarà un desengany ja que no es trobarà amb aquella jove de la qual se’n enamorà.

És fàcil que el lector simpatitzi amb Margaret. Una situació inesperada la retorna a un passat feliç, però per l’altre costat la situa en una situació compromesa. Una situació irreal però a la vegada possible?. Des del punt de vista de la recuperació mental de Chris, la seva actitud compassiva és fonamental. L’aventura juvenil amorosa amb Chris es desenrotlla en una mena de paradís terrenal, un paradís perdut, una natura primitiva que contrasta amb la natura domesticada i enjardinada de la mansió de Chris.

“El propòsit (del jardí) és purament filosòfic: el de proclamar que aquí valorem només la bellesa domesticada i que allò salvatge no té cabuda en el nostre jardí, que ha de suavitzar-se i guarnir-se fins a esdevenir amable”.

En quant a Kitty, l’esposa del Capità, és una dona guapa, arrogant i despectiva, especialment vers la Margaret, tant per qüestió de classe social com per competitivitat amorosa. També, és clar, està profundament dolguda amb el seu espòs. Tot plegat la porta a mantenir una actitud esquerpa, distant i aïllada.

La novel.la original és del 1918 de manera que la teoria del psicoanàlisi estava en plena efervescència la qual cosa forma part també del tractament psicològic que rep el Capità Chris com a malalt mental.

Una petita gran novel·la que explora diversos temes, entre d’altres les relacions entre les classes socials, les convencions socials, la importància de la memòria en la construcció de la pròpia identitat, els traumes de la guerra, el primer amor, la joventut i el pas del temps, etc.

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s