El sirviente, Robin Maugham

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)        

“Esta novela breve, ambientada en Londres poco después de la II Guerra Mundial, es un relato confesional con la fuerza de un moderno Retrato de Dorian Gray. Lo cuenta Richard Merton, y es la historia de su íntimo amigo de la guerra, Tony, de cómo va cayendo progresivamente bajo la influencia de su nuevo y extraño mayordomo, Barrett. Tony rompe sus vínculos con toda su vida anterior y con sus amistades, y pronto parece dominado por ese nuevo personaje siniestro. Richard, preocupado por su amigo, desvela una situación alarmante en la que se han desintegrado en un oscuro flujo las barreras sociales y sexuales. El mundo convencional «seguro» acaba precipitándose en un torbellino imparable, en una pesadilla sombría en la que las palabras son elípticas y las verdades se mantienen perturbadoramente oscuras.

El Sirviente fue llevada al cine en 1963 por el director Joseph Losey con guión de Harold Pinter. Protagonizada por Dirk Bogarde y James Fox es en la actualidad una de las películas clave del cine británico.”

Editorial Cabaret Voltaire.- 112 pàg.- traducció: José Manuel Alvarez Flórez

Apunts de lectura

Arran de la pel·lícula “Parásitos” (Bong Joon Ho) m’ha vingut a la memòria la pel·lícula “The servant” (Joseph Losey) basada en la novel.la de Robin Maugham (1948) que porta el mateix nom.

Salvant les distàncies,  hi ha un element en comú: l’arribisme dels desposseïts. És a dir l’actitud de la persona que per tots els mitjans procura atènyer l’objecte de la seva ambició, ja sigui l’estatus de la classe social dominant, ja sigui aconseguir ser l’amo.

El narrador de la novel.la (Richard) és l’amic del protagonista, Tony. Richard és el testimoni i narrador de la deriva vital de l’amic.

La novel.la té per escenari una casa situada en el barri londinenc de Chelsea. Una arquitectura propícia per il·lustrar l’encertada metàfora anglesa del “up and down” social: la relació dels amos i criats en una mateixa casa. Uns a dalt i els altres a baix.

D’entrada, la posta en escena és la de la lluita de classes, el servent i l’amo. La trama de la novel.la és la descripció del procés a través del qual el servent aconsegueix el poder sobre el seu amo a través dels mecanismes de la seducció i el domini. Una inversió de rols, de posició en les relacions de poder: Up and down. Passions, lluita de classes, sadomasoquisme, homosexualitat latent, hedonisme, alcohol, bon menjar, perversió sexual, …

A partir dels punts febles de l’amo Tony, el servent, desenvolupa una hàbil i efectiva estratègia per aconseguir el domini sobre l’amo. El sentit de la comoditat, la bona vida, el sexe, són els elements primaris sobre els quals es basa l’operació de seducció i domini. Però, d’una manera latent n’hi ha d’altres. El psicoanàlisis ens descobriria altres factors adscrits a la infància de Tony.

“Subí rápidamente las escaleras y salí de la casa. Mientras caminaba por las aceras relucientes, intenté recordar dónde había visto aquella expresión en su cara. Lo recordé la mañana siguiente. La había visto en una fotografía con la que me había tropezado una vez en su escritorio. Tony tendría unos diez años y miraba hacia arriba, hacia el rostro ajado de una mujer bondadosa.

—¿Quién era, Tony? —le pregunté.

—Oh, ella fue la mujer favorita de mi vida. Creo que fue la única persona que me quiso de verdad cuando era niño. Me habría dado cualquier cosa de este mundo si hubiese podido.

—Pero ¿quién era?

—Mi niñera. “ .

La relació d’en Richard i en Tony és una relació de profunda amistat des que varen compartir el camp de batalla. En boca del narrador assistim al procés gradual de caiguda lenta d’en Tony cap a l’infern, amb interrupcions i esperances, però la relació de domini del servent és forta i inexorable. La situació de domini esdevé imprescindible per a l’amo.

“—Adiós, Richard —me dijo—. Que lo pases bien en el mundo de los mojigatos.”.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s