El Gran Rostro de Piedra, Nathaniel Hawthorne

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

Wakefield es el mejor relato de Hawthorne y acaso uno de los mejores de la literatura. El doble es uno de los temas recurrentes de la imaginación de los hombres. Lo encontramos tratado de un modo inesperado y original en El Gran Rostro de Piedra. El holocausto del mundo corresponde admirablemente a la mística especulación de los trascendentalistas de New England, que fueron los amigos de Hawthorne; la mente humana, no el mundo tangible y visible, es la realidad esencial. La catástrofe del señor Higginbotham anticipa sorpresas y artificios del género policial. Hawthorne acentúa lo cómico; si el texto hubiera sido escrito ahora, su desenlace sería trágico y hubiera sido el punto de partida. El velo negro del pastor, última pieza de la serie, es pura y descaradamente una alegoría y, pese a serlo, es no sólo eficaz sino inolvidable. Hawthorne ha escrito los mejores y los peores cuentos del mundo; en esta selección ofrecemos al lector los primeros.

Jorge Luis Borges

Ediciones Siruela (La Biblioteca de Babel-26).- 172 pàgines.- Traducció: Federico Eguíluz

Contes inclosos:

Wakefield

El Gran Rostro de Piedra

El holocausto del mundo

La catástrofe del señor Higginbotham

El velo negro del pastor

Nota:   La col·lecció “La Biblioteca de Babel” va ser publicada els anys 80 i, actualment es troba fora de catàleg, només accessible a través de llibreters de llibres vells. Però, els relats que s’hi contenen es poden trobar en d’altres edicions i a internet.

Apunts de lectura

Wakefield viu a Londres amb la seva dona. Un dia decideix deixar-la, sense dir-­li res, per anar a viure en un apartament en un carrer proper on es tanca i observa la seva dona durant vint anys. Sense propòsit aparent, sense saber realment per què va prendre la seva decisió, Wakefield no deixa d’ajornar la data del seu retorn.  Vint anys després, truca a la porta de casa, la seva dona s’obre i Wakefield torna a casa seva com si no hagués passat res.

L’autor crea la seva ficció tot convidant el lector a seguir-lo en les seves reflexions sobre l’estrany comportament de Wakefield.

Reflexionar sempre té la seva eficàcia, i tot incident insòlit la seva moral”

El Gran Rostro de Piedra. El perfil de la muntanya esdevé tot un símbol i un mite de manera que ha generat una llegenda segons la qual un habitant del poble serà mereixedor de tenir el privilegi de tenir el mateix perfil.

El relat reflexiona sobre la facilitat que tenim els humans d’atorgar el reconeixement social a l’èxit econòmic, o als valors del tenir, més que no pas el reconeixement als valors del ser, personalitzats, a vegades, en persones humils i que tenim ben a prop.

“En medio de toda esta ostentosa pompa llegaba un cabriolé abierto, tirado por cuatro caballos blancos. Y en el cabriolé, con su pesada cabeza descubierta, se sentaba el ilustre estadista, Old Stony Phiz en persona.

—¡Confiésalo! —le dijo a Ernesto uno de sus vecinos—. ¡El Gran Rostro de Piedra ha encontrado por fin su pareja!

Ahora, es preciso reconocerlo, en su primer vistazo al rostro que saludaba y sonreía desde el cabriolé, Ernesto sí que se imaginó que existía un parecido entre él y la vieja cara familiar de la ladera de la montaña. La frente, con su gran profundidad y altanería, y todos los demás rasgos, ciertamente, estaban audaz y reciamente labrados, como en emulación de un modelo más que heroico, de un modelo titánico. Pero la sublimidad y la nobleza, la gran expresión de una simpatía divina que iluminaba el rostro de la montaña y hacía etérea la pesada sustancia granítica, espiritualizándola, podía aquí buscarse en vano. Algo le faltaba desde el principio o había desaparecido.“

El holocausto del mundo, narra la història dels habitants del món que decideixen fer foc nou de tot. Així, s’inicia un desfici de neteja i purificació de tot allò inútil i que signifiqui un entrebanc pel progrés de la humanitat. La desfilada cap a la foguera s’inicia amb els valors i parafernàlia de l’aristocràcia, de tots els privilegis socials, dels bens heretats, després de tots els licors i vins, del tabac, de tot el material imprès , etc…fins i tot de la Biblia…

“…llegaba otra multitud de allende los mares trayendo las purpúreas vestiduras de la realeza y las coronas, globos y cetros de emperadores y reyes.

Todos estos objetos habían sido considerados como inútiles fruslerías, juguetes como mucho, adecuados únicamente para la minoría de edad del mundo, o instrumentos tiránicos para gobernarlo y disciplinarlo en su infancia, pero con los que la humanidad universal, alcanzada ya la estatura adulta, no podía soportar ya más que se le insultase.”

El holocausto del mundo, un conte escrit el 1844 i que resulta de total actualitat en aquests moments de pandèmia pel coronavirus en el quan sorgeixen múltiples reflexions sobre el futur de la humanitat.

La catástrofe de Mr. Higginbotham. Aquesta narració tracta de la comunicació social, sobre la veracitat d’allò que s’informa, de la credibilitat de la comunicació,…. Una narració amb una intriga trepidant per saber el què hi ha de cert de tot plegat.

El velo negro del pastor. Una al·legoria plena de simbolismes que narra la història d’un capellà que decideix tapar el seu rostre amb un vel negre durant tota la seva vida, sense donar cap explicació. La sorpresa dels seus feligresos fa esclatar tot un seguit de rumors i interpretacions. També temors.  Aquest conte ha estat objecte per part dels analistes literaris de moltes interpretacions: La naturalesa oculta de la culpa que amaga el pecat?. Sobre la moralitat i la hipocresia?. També diverses interpretacions sobre la simbologia del vel negre.

“Mientras sus oyentes se evitaban unos a otros en mutuo temor, el Padre Hooper cayó hacia atrás sobre la almohada, convertido ya en un cadáver con velo y con una tenue sonrisa fija en sus labios. Todavía con el velo puesto, lo metieron en el ataúd y, aún con el velo, llevaron su cadáver al sepulcro. La hierba de muchos años ha brotado y se ha marchitado sobre la tumba, la lápida se ha cubierto de musgo y el rostro del bueno del Sr. Hooper es polvo. Pero terrible es aún el pensamiento del que se convirtió en polvo debajo del velo negro.”

No cal dir que l’actualitat d’aquestes narracions és indiscutible, totes elles són un suport molt ben construït a través del qual es descriu la naturalesa humana.

 

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