El Carrer de les Camèlies, Mercè Rodoreda

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

El carrer de les Camèlies ha sigut enormement llegit, però̀ se n’ha parlat poc. ¿De què parla? D’una noia que abandona l’agulla per fer senyors i que no abandonarà̀ mai la prostitució́, ni tan sols quan té diners i una torre plena d’estàtues. Cecília Ce camina i camina per Barcelona. ¿Què busca? La identitat perduda perquè̀ tothom li n’atribueix una. La llibertat de caminar fora del compàs que marca la norma social. Per allà̀ on passa, les seves cames pertorben els homes i projecten fantasies sexuals. Aquesta es l’arma de doble tall de Cecília Ce.

La Rambla on tot comença, l’Eixample on es engabiada en un pis, les barraques del Carmel on es despulla entre una xapa de zenc i un paraigua de seda… Un viatge al fons de la nit, una exploració́ de la intempèrie. “La Cecília es una supervivent. Segueix caminant, mai no s’atura ni perd la serenitat. S’aixeca, torna a caure, continua. Al final es una veritable heroïna que ha après a conviure amb les seves ferides i que sap aprofitar-se d’aquesta nova forca. Una caçadora que esdevé́ presa. Massa forta per morir com a víctima, fins i tot com a víctima de violacions múltiples, com a esclava sexual, com a dona amb moments de psicosi”, escriu Estefania Premsar.

Editorial El Club dels Novel·listes.- 256 pàgines.-

 

Apunts de lectura

El Carrer de les Camèlies és una novel·la psicològica, de construcció del personatge de Cecília des de la infantesa fins a la maduresa. Cecília, una nena abandonada, és criada per uns pares adoptius que l’acullen a casa seva quan la troben al carrer.

“Em van deixar al carrer de les Camèlies, al peu d’un reixat de jardí, i el vigilant em va trobar a la matinada.”

El Carrer de les Camèlies és un viatge per la vida de Cecília, un viatge per ambients marginals i de prostitució, des de les barraques del Carmel, passant per les Rambles i l’Eixample de Barcelona. Un viatge iniciàtic i circular, comença i finalitza en el Carrer de les Camèlies.

Cecília, sola i perduda, sense referents familiars ni de formació escolar, cerca en la relacions amoroses i sexuals el suport necessari per viure. Relacions diverses, doloroses i cruels. Abandona l’aprenentatge de l’ofici de cosidora per anar a “fer senyors”. Des de les mans, des de la seva força de treball “el meu capital”, a l’explotació del propi cos per sobreviure, sempre al costat d’un home que la manté i l’explota. D’home en home va fent la vida, noves situacions, nous avatars, sempre a l’espera d’una sort que li permeti una autonomia i seguretat. Aconseguir un bon sostre, una cambra pròpia, i una renda suficient per viure. Cecília va aprenent i progressant en l’ofici de sobreviure, sempre, però, explotant el seu propi cos. Aquesta és malauradament la seva única esperança de futur.

La Mercè Rodoreda no fa judicis de valor morals respecte l’actuació de Cecília, si bé  la novel.la és una denúncia contra la societat patriarcal que fa possible aquestes víctimes.

La narració és en primera personal de manera que el lector va coneixent el jo interior de la Cecília, els seus sentiments, les seves pors, les seves emocions, la construcció psicològica del personatge.

Els simbolismes juguen una funció important, un home la va abandonar i un altre home la va trobar i li va posar el nom d’una nena veïna morta, la seva primera identitat, com si fos una predestinació de la Cecília a fracassar. Les flors són un dels símbols sempre presents a les narracions de la Mercè Rodoreda.

“…al costat d’unes camèlies, havia trobat una nena com un gatet que es diria Cecília”.

Hi ha una pregunta que sempre sobrevola durant la lectura de la novel.la: els orígens de Cecília són un factor decisiu que predestina inexorablement la seva vida? No cal dir que aquest interrogant obre un debat en ple segle XXI sobre la necessitat per a la dona de contreure matrimoni per tal d’aconseguir una adequada seguretat així com sobre la seva autonomia i independència. Un debat plenament feminista.

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s