Dos amics, Ivan Turguénev

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

Viazovnín, un home de món que de mica en mica ha anat perdent la seva fortuna, decideix tornar a la finca familiar, on es fa molt amic del seu veí Krupitsin, tot i que tenen poc en comú: mentre que l’un és culte i elegant, l’altre és descurat i poc instruït. Els dos amics deixen passar els dies mandrosament, fins que Krupitsin aconsella Viazovnín de posar ordre en la seva vida a través del matrimoni, i s’ofereix a presentar-li unes quantes candidates que bé podrien merèixer la seva consideració. Però com podrà encertar la tria? I sobretot, què suposarà l’entrada d’un element femení en la seva amistats, fins aleshores de pedra picada?

Viena edicions (col·lecció petits plaers).- 136 pàgines.- traductor: Jaume Creus

Apunts de lectura

Una trobada circumstancial al camp per raons de gestió patrimonial entre dos terratinents esdevé una relació d’amistat: dos amics.

 “I,tanmateix no tenen gran cosa en comú. Viazovnín, tot i no ser ric, venia de família benestant i havia rebut,  en conseqüència una educació; havia estudiat a la universitat, parlava diverses llengües li agradava llegir i es podia dir que, en general era una persona cultivada. Ben al contrari, Krupitsin no parlava bé ni el francès, no agafava mai un llibre, llevat que fos estrictament necessari, i més aviat se’l podia catalogar de persona inculta.“ Pàg. 10.

El primer, un nouvingut al camp, provinent de la gran ciutat tot cercant refer d’immediat les seves malmeses finances i, l’altre, un terratinent de soca-rel que viu i treballa des de sempre al camp. Dos cultures, dos móns que es troben en el món rural.

“Els dies passaven de forma més aviat monòtona…llavors es dedicaven a conversar; era un conversa despreocupada, amb silencis i amb llargues pauses. Parlaven del temps, del dia anterior, de les tasques del camp, del preu del sègol; també feien comentaris sobre els propietaris i les propietàries de l’entorn”. Pàg.12.

Krupitsin proposa a Viazovnín buscar una dona i casar-se, la manera de portar una vida com cal…  “..no casar-se amb els diners que teniu ?” .  

Comença llavors un pelegrinatge dels dos amics per diverses cases on hi ha dones joves sense compromís. Diversos perfils de dones són presentades al candidat a marit i de moment cap fa el pes a Viazovnín. 

Finalment van a recalar a casa de la Vérotxka, una jove senzilla i dedicada a les feines de la casa. Aquesta capta l’atenció de Viazovnín però el seu amic li desaconsella, no fa per la seva categoria social. Però la decisió de Viazovnín ja està presa i d’aquesta manera s’inicia el relat d’una particular història d’amor.

L’aparició en escena de la jove Vérotxka, provoca el veritable plantejament de la trama: la contraposició dels dos personatges, la serenitat, la honradesa i la intel·ligència innata de Krupitsyn contra el tarannà d’un home de món com en Viazovnín.

Un dels elements a destacar és l’estructura narrativa, l’eix central de la qual són els diàlegs entre els dos amics. Els diàlegs esdevenen un recurs narratiu a través dels quals l’autor dibuixa el perfil de cada personatge a més d’atorgar una fluïdesa i dinamisme al relat.

Sovintegen les referències a Pushkin, concretament a la seva obra Eugeni Oneguin en la qual un dandi rus que està avorrit de la vida, decideix anar a viure al camp en heretar una mansió del seu oncle.    

Turguénev també exposa la critica sobre el terratinent provinent de la gran ciutat que amb una mentalitat rendista es nega a dur endavant les transformacions de producció agrària necessàries per tal d’aconseguir un progrés econòmic i social per a la gent que viu i treballa al camp. Tot plegat xoca contra la cultura del món rural, contra la monotonia i la serenor d’aquest marc.

El poema “La becada” de Josep Carner connecta perfectament amb el sentit d’allò que diem en parlar a través de la metàfora del comportament dels humans.

Aquest món és ben amarg.

Quin em fóra el millor marc?

Un ocell de cor tan lliure

crec que hauria hagut de viure

en un conte o en un parc.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s