Llum de febrer, Elizabeth Strout

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

Eixuta, rondinaire i franca, i, malgrat tot, ha captivat els lectors d’arreu del món. Amb els anys, ¿s’ha endolcit l’Olive Kitteridge? Doncs encara té aquell caràcter feréstec i continua dient clarament el que pensa, però, a mesura que s’ha apropat a la vellesa, la vida li ha canviat. Quan menys s’ho espera, troba un últim company de viatge, al costat del qual seguim els seus intents d’entendre’s a si mateixa, la nova situació que viu i les persones que l’envolten.

Amb perspicàcia i empatia, Elizabeth Strout dona veu a un personatge únic que ens parla de la vida quotidiana de Crosby, el petit poble costaner de Maine on sembla que no passi mai res, tot teixint personatges delicats i complexos, però excepcionalment propers, les vides dels quals contenen un món sencer. Llum de febrer és una novel·la profundament commovedora sobre l’amor, la pèrdua, el penediment, les complexitats del matrimoni i el pas del temps.

Edicions de 1984.- 384 pàgines.- Traducció Esther Tallada.

Apunts de lectura

El títol original d’aquesta novel.la és “Olive, again” la qual cosa fa referència al personatge protagonista d’una anterior novel.la titulada precisament “Olive Kitteridge”. Ara, Olive és una mestra jubilada, vídua del seu primer marit i que coneix en Jack, un ex professor de Harvard , amb el qual s’hi acabarà casant.

El personatge d’Olive Kitteridge és el fil conductor de les tretze històries referides a una mateixa localitat, Crosby a la costa oest dels Estats Units. Olive no és present directament a tots els capítols, a vegades només apareix com a una referència tangencial.

Sense una seqüència argumental, l’homogeneïtat del llibre està en la quotidianitat de moltes vides que comparteixen el mateix poble. És una descripció d’arquetips de la condició humana i per tant d’un valor i transcendència d’universalitat. La maternitat, l’amor, la mort, la soledat, la vellesa, la malaltia, els fills, etc.. Petites històries de vida desenvolupades en un microcosmos que com un mosaic il·lustren la condició humana.

El personatge d’Olive es va creuant en la vida dels altres personatges i d’una manera gradual es va convertint en el personatge protagonista tot ocupant tot l’escenari a mesura que s’arriba al final. I, és precisament en la part final de la seva vida quan la narració adquireix una dimensió més dramàtica a l’hora d’afrontar la decadència de la vellesa. Moments aquests en la vida d’una persona que es fa difícil trobar antídots i recursos per superar la soledat. És en aquest dia a dia, farcit de pors, frustracions i dubtes quan l’Olive se’ns fa més humana i entranyable. És en aquesta quotidianitat que les reflexions de l’Olive la porten a relativitzar moltes coses i a donar importància a les petites coses, a ser més sàvia.

“I allà es va estar asseguda mirant el cel, els núvols que flotaven allà dalt, i després va mirar les roses, que al cap de només un any feien un goig de no dir. (…)Hi havia una altra poncella que ja treia el nas just al darrere d’aquella rosa oberta! Quina alegria…” .

L’escriptura esdevé per l’Olive un recurs contra la soledat. Escriu les seves memòries i reflexiona sobre la seva vida.

“ Però, al cap i a la fi, la seva vida pràcticament ja s’havia acabat. La duia feixuga a l’esquena com si fos una xarxa de pescar sardines plena a vessar, amb tota mena d’algues inútils i bocinets de petxines i peixets petitons d’aquells que brillen tant: tots aquells centenars d’alumnes que havia tingut; (…) els milers de milions de regalims d’emoció que havia tingut bo i contemplant una sortida de sol, una posta; (…) Tot allò ja no hi era, o estava a punt de desaparèixer.”

En alguns passatges de la lectura no puc oblidar les paraules que l’autora diu en la seva novel.la més emblemàtica (Em dic Lucy Barton) : «Només tindràs una història –va dir-. Reescriuràs aquesta única història de mil maneres diferents.”.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s