Hamnet, Maggie O’Farrell

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

Un dia d’estiu de l’any 1596, una nena de Stratford-upon-Avon, un poble a prop de Londres, torna de l’escola cansada, amb febre, mal de cap i poques ganes de jugar amb el seu germà bessó, el Hamnet. Angoixat, ell busca per tota la casa algú que pugui ajudar-los, però no hi troba ningú. La mare, un esperit lliure i excèntric, és al jardí on cultiva plantes medicinals, a més d’un quilòmetre de distància, vigilant els ruscos d’abelles. El pare és a Londres, treballant al teatre, i la germana gran i l’àvia han anat al poble a comprar. Cap és conscient de la tragèdia que s’està desfermant a casa seva.

Hamnet és la història d’una dona feréstega i el seu xoriguer, del fill d’un guanter que fuig de la vida que li tocava per casar-se amb la dona que estima i dedicar-se a la seva passió, el teatre, i del fill de tots dos, que no passarà mai a la història però donarà títol a una de les obres de teatre més cèlebres de tots els temps. I, al cor de tot plegat, el retrat lluminós i vivíssim d’un matrimoni poc convencional, del vincle indestructible entre dos germans bessons i del dolor d’una pèrdua irreparable, devastadora i tristíssima.

“Et glaça el cor. Hamnet fa amb la història de Shakespeare el que Jean Rhys va fer amb Jane Eyre, habitar-la, fer-la créixer i enriquir-la de maneres que alteraran definitivament l’experiència lectora”, Patrick Gale

“Hipnòtica i magistral, terriblement íntima. Hauria de guanyar tots els premis literaris de l’any”, The Guardian

GUANYADORA DEL WOMEN’S PRIZE DE NARRATIVA 2020

L’altra editorial.- 360 pàgines.- Traducció: Marc Rubió Rodon

Apunts de lectura

La història que s’hi narra se situa l’any 1596 a Stratford, el poble on va néixer Shakespeare. Però el focus no està posat en el dramaturg sinó la seva dona Agnes.

Agnes és el paradigma de la cultura basada en la natura, contraposant-la a la cultura de la civilització urbana. Agnes és una filla del bosc, una herbolària que coneix les propietats curatives de les plantes i que es dedica a guarir els veïns els quals li reconeixen els seus poders sanadors. També té poders premonitoris així com el do de descobrir l’ànima humana en base a estrènyer el múscul que hi ha entre el polze i l’índex. És mare de tres fills, la Susanna que va parir sola al bosc,  i els bessons, Judith i Hamnet.

“…a l’Agnes se la veu movent-se amunt i avall entre aquestes fileres de plantes, desbrossant, posant la ma sobre l’espiral dels ruscos, (…) guardant-se certes flors, fulles, beines, pètals i llavors en una bosseta pell que li penja a l’altura del maluc”. Pàg. 25.

El personatge d’Agnes encarna la funció de l’autèntica gestora de la llar.

Un dels punts forts de la novel.la és la descripció de la vida quotidiana en una llar rural del segle XVI, la criança dels fills, els avatars econòmics, les tensions familiars, etc.

El marit s’instal.la a Londres pels requeriments propis de la seva afició teatral, mentre la seva dona i la resta de la família no s’hi arriben a instal·lar mai. Ambdós signifiquen la contraposició ciutat-camp.

L’eix central de la novel.la és la mort prematura del fill, Hamnet que mort als onze anys. Un relat vertebrat sobre un dramatisme en el qual el fill imagina una estratègia teatral per enganyar la mort que amenaça la germana bessona. La mort de Hamnet, viscuda de manera diferent per cadascú dels progenitors, desplega una diversitat de respostes personals davant el dol. Diferents emocions i sentiments a partir d’una tragèdia traumàtica. La impotència d’una mare que no ha pogut curar el seu fill i que se sent culpable per haver sigut enganyada per la mort que li ha guanyat la partida. La diferent estratègia del pare davant el dol a través de la imaginació i creació artística. L’obra de teatre Hamlet vindria a ser un recurs artístic per tal que el record del seu fill perduri per sempre.

La pesta de la novel.la mata gent a discreció, els teatres tanquen, es prenen mesures profilàctiques, res que no coneixem a bastament, por i saber-nos fràgils. La presència de la mort és present a tota la novel.la, és una experiència que d’una manera o altra totes les famílies han viscut dramàticament.

La seqüència de la transmissió de la pesta des de terres llunyanes és d’un gran mestratge narratiu. Tota una llegenda descriptiva des d’una vidrier de l’illa de Murà, Venècia, passant per Alexandria, vaixells, cavalls, gats, puces… fins arribar a Stratford.

Hamnet és també una suggerent història d’amor, des de la seducció salvatge en un àmbit de plena natura, els conflictes derivats de la família parental, l’establiment del marit a Londres, la viabilitat econòmica, l’envestida dramàtica per la mort prematura del fill així com el dolorós procés de dol.

La relació dels bessons Hamnet i Judith és un altre capítol a destacar. El mite de l’androgen, d’una sola persona dividida per la meitat i que la mort trenca traumàticament.

Sens dubte, la novel.la de O’Farrell, aporta una nova perspectiva a l’obra de teatre “Hamlet” de Shakespeare.  

“Si llegeixes Hamlet sota el punt de vista del fill mort de Shakespeare, et donaràs compte que tota l’obra és una carta, un missatge d’un pare en un regne a un fill que està en un altre regne” , esmenta O’Farrell.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s