Tres, Dror Mishani

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

El thriller literari d’èxit internacional que evoca Alfred Hitchcock i Patricia Highsmith.

“Una maquinària literària sofisticada que està escrita com una obra de Shakespeare”. Haaretz

Tres explica la història de tres dones. L’Orna busca refer-se després que el seu marit els hagi abandonat a ella i al seu fill i hagi format una nova família. L’Emilia és una immigrant lituana que necessita una llar i un signe de Déu que es troba en el bon camí. L’Ella, mare de tres fills i atrapada en un matrimoni infeliç, torna a la universitat per acabar la tesi. Totes tres troben el mateix home, en Gil. No en saben res, d’ell, perquè ell no els explica la veritat —però ell tampoc ho sap tot, d’elles.

A l’empara de Patricia Highsmith i Alfred Hitchcock, Dror Mishani, el gran autor de novel·la negra d’Israel, ens endinsa amb una finor psicològica extraordinària en tres vides corrents al Tel-Aviv actual que topen amb l’impensable, alhora que explora els marges oblidats del seu país, poblats de conflictes i prejudicis. Construïda com un trencaclosques sorprenent i enganyós, Tres ha rebut el reconeixement del Deutscher Krimipreis i ha estat un èxit de llarga durada tant a Israel com a Alemanya, a més de traduir-se a nombroses llengües. I quan l’hàgiu llegit, entendreu per què no se’n pot revelar res més.

Editorial Empúries.- 296 pàgines.- Traducció: Roser Lluch Oms

Apunts de lectura

La novel.la està situada a Israel (Tel Aviv), però les  històries que s’hi narren podria passar en qualsevol gran ciutat d’avui dia.

La primera història marca el plantejament de la novel.la i fa efectiu aquella dita popular que “No hay dos sin tres”.

Tres històries de vida, de tres dones amb situacions vitals diferents però amb un fons comú: un desassossec i una situació personal turmentada i solitària. Tres històries de vida que es creuen per atzar amb un home que desplega totes les seves arts de seducció de manera que les fa reviure i renovar l’esperança de sortir dels seus particulars inferns.

El narrador de les dues primeres històries, en tercera persona, focalitza el relat en les inquietuds de les dues dones, en els seus sentiments, els dubtes, les seves alegries i penes, i ho fa en present. En canvi, en la tercera història el relat és en passat com si el narrador volgués incorporar les tres històries mentre narra l’última.

Les tres històries són de total actualitat, tant per la utilització de les noves tecnologies, mòbils, xarxes socials i ordinadors, com per la temàtica universal de les històries de vida que s’hi narren.

Potser el personatge de més complexitat és Emília, una immigrant procedent de Letònia, treballadora de la llar, sola en el país dels altres. Lluita per a sobreviure i realitza esforços per a la integració social en un país que parla un altre idioma i professa una altra religió. Cerca en la religió una manera de sortir del pou en que es troba i lluita per la seva identitat personal.

El fet que la novel.la estigui classificada dins el gènere de novel.la negra, condiciona la seva lectura ja que la primera història es desenvolupa fluidament  fins que es produeix sorprenentment i inesperada el gir tràgic propi del gènere. Ja hem dit que la primera història marca el plantejament de la trama malgrat cada història sigui totalment diferent.

També cal esmentar que en cap moment l’autor exposa les raons psicològiques i socials sobre la maldat i la violència, simplement narra els fets. Però sí que reflexiona sobre la situació de la dona, sobre la seva autonomia, sobre els traumes familiars, així com sobre la soledat no volguda que ens afecta a tots.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s