Som un club de lectura

Som un grup d’amics i amigues que ens reunim un cop al mes en el nostre club de lectura. El nostre propòsit és compartir l’experiència de la lectura. Gairebé tots els llibres tenen al voltant de 200 pàgines i si algun no fa el pes hi afegim una “torna” en forma de conte.

La raó de ser d’aquest blog no és altra que publicar els apunts de lectura. Per tant, només té la finalitat de ser útils.

Segurament la literatura no transformarà el món però si que permet crear mons. La lectura és una bona eina que ens permet saber com funciona la vida. La bona lectura és l’aliment principal per a satisfer necessitats bàsiques per a la vida, com són la curiositat, el saber, el coneixement, la imaginació….

Hem fet desfilar molts personatges, que si bé en llibres de 200 pàgines o en contes encara més curts, poden semblar petits, quan els llegim els fem grans i quan els debatim en el club esdevenen immensos com la vida mateixa. Perquè llegir literatura fa sentir que sentim.

La lectura, la bona lectura també és un acte creatiu, un art que es transforma amb el temps, en cada relectura.

La lectura, una bona companyia.

Llegir i debatre la gran literatura universal, és un bon antídot contra el pessimisme, contra l’avorriment, contra la incomunicació i contra els mals vents que ens sacsegen.

No sabem cap a on ens portarà tanta realitat virtual, però ja sigui llegint tot passant fulles o sense haver de mullar-se el dit, sempre hi haurà persones amb delit de trobar-se i parlar.

Si bé som un club de lectura que tenim sempre com a rerefons els llibres i els autors, també som una colla que ens volem trobar per fer festa, com a mínim un dia al mes. Passi el que passi defensarem aferrissadament l’alegria i la festa.

Per què “El quadern vermell”? El quadern apareix en la novel·la de Paul Auster “Ciutat de vidre” i des de la seva lectura en el nostre Club tenim un quadern vermell que d’una manera rotativa anem escrivint-hi les cròniques de cada sessió. Mentre hi ha planes hi ha vida…

           Punts de llibre en motiu de la diada de Sant Jordi

Any 2021

punt blog

 

                                             Any 2020

 

                                           

 

                                               Any 2019

punt blog

                                            

                                               Any 2018

punt blog

 

                          Any 2016

sant jordi 2016

punts blog

Llegir

  • Llegir literatura és deixar per uns moments la realitat quotidiana i internar-se en un immens paisatge de la experiència humana. Submergir-se en una mar imprevisible, plena d’aventures, d’idees, de vides, de somnis, d’històries…

                                Llegir és somiar de la ma d’un altre (Pessoa).

  • L’home sempre li ha despertat la curiositat de saber i conèixer a través de les històries d’altres.
    • Inicialment a través de l’expressió oral. El nen quan no sap llegir ho reclama i a més reivindica que es repeteixi sempre la mateixa història i la mateixa forma narrativa amb la qual cosa està indicant les dues característiques bàsiques de la lectura:
      • Una història i una estructura narrativa
  • Després, en saber llegir, adquirirem la clau de la lectura que ens obrirà les portes d’aquest immens món de l’experiència humana.

Lamentablement, avui  encara una part significativa de la població mundial  és                  analfabeta.

  • Temps per llegir…

    • Temps per pensar:
      • Tota novel.la té idees. Hi ha però novel·les d’idees.
      • Llegir interpel.la el lector.
      • No és veritat que el saber no ocupa lloc. Llegir fa créixer el cervell.
      • Alimenta la intel·ligència.
      • Llegir ens fa sentir que sentim
      • En la mesura que ens fa pensar ens dona opinió, criteri, crítica.

                    “Els llibres són el millor viàtic que he trobat per aquest humà viatge” Michel de                       Montaigne.

  • Temps per aprendre:

    • Aprenem amb paraules, creixem amb paraules, ens comuniquem amb paraules. Regar el jardí de les paraules ens fa créixer el potencial del pensament.
    • El nen quan neix és un feix d’energies dirigides a aprendre. Primer paraules d’objectes, després conceptes. Poc a poc va naixent el nostre petit però vital diccionari de paraules. Llegir contribueix d’una manera eficaç a ampliar el nostre diccionari, la nostra enciclopèdia i així potenciar els nostres recursos.
    • Aprenem de l’experiència humana a través d’uns personatges i d’una trama de ficció.
    • La literatura també és crònica d’un temps, d’una època.
  • Temps per imaginar.

    • En el moment d’obrir el llibre i llegir la primera frase, passem de la realitat a la ficció. Una màgia. La imaginació comença a funcionar i a cadascú d’una manera diferent. Ho veiem en les pel·lícules basades en novel·les, no coincideix en el nostre imaginari el lloc on passa l’acció, ni l’aparença dels personatges..

                      “L’autor només escriu la meitat del llibre. De l’altre meitat se’n ha de cuidar el                         lector” Joseph Conrad

      . Temps per passar-ho bé…

  • Que sigui agradable, que doni plaer.
  • El llibre com objecte és important: la tipografia, la portada, l’olor del paper…
  • El llibre no cal endollar-lo, si cau no li passa res. No obstant això, l’E-book, és una extraordinària eina per a la lectura.
  • Ens plau la història que s’hi explica. I ens plau la manera com s’explica. Les històries sobre l’experiència humana estan abastament explicades i la novetat de la trama pot esdevenir un plaer, una manera també de gaudir-lo.

             “No hi ha un espectacle més bonic que la mirada d’un nen que llegeix”. Günter Grass

  • Per què llegir?

– Per què menjar?:

– Satisfer una necessitat que ens mantingui vius.

– A més que sigui d’una manera agradable.

– Per què estimar?

– Llegir per sentir-se viu.

– És temps de vida. Sentir que sento. Que tinc curiositat per l’espècie humana, de l               a seva capacitat per fer grans coses i també les més horribles. “Res de l’home                        m’és indiferent”. 

                  “Un llibre ha de ser la destral que trenqui el mar gelat que hi ha dins nostre”.                            Franz Kafka.

– Llegir, una acció per satisfer l’instint de curiositat.

– Llegir és una bona companyia sempre disponible.

– Per parlar, per comunicar….Els clubs de lectura: Un espai de debat.

  • Factors desmotivadors:

  • La lectura sempre ha estat considerada un perill per les autoritats dictatorials perquè és una activitat emancipadora i fa que la gent pensi i que es formi el propi criteri.
  • Per exemple, en el nostre país, fins i tot la Bíblia va trigar a traduir-se per la por a la lliure interpretació ja que l’església volia adoctrinar amb un pensament únic.
  • La mateixa família: Nen, no llegeixis tant que et gastaràs la vista !
  • L’escola a vegades també imposa l’obligació de llegir llibres poc motivadors.
  • Enemics emergents:

  • La lectura vol dir paciència, recolliment, acte solitari, silenci, reflexió, lentitud, al meu ritme, slowly, em paro… continuo…
  • Vivim en un món que els sociòlegs han batejat de societat líquida (contraposició a allò sòlid, durador, estable): canvis constants en les relacions laborals, en les personals; es prima allò immediat (whatsApp),….precarietat , inseguretat.
  • És cert que els mitjans audiovisuals (TV,..) són factors dissuasius per a la lectura, però això no vol dir estar-hi en contra. Hauria de ser compatible i no substitutori. És una realitat però que no ens pot empobrir ans el contrari ens hauria de potenciar.

“Considero que la televisió és molt educativa. Cada vegada que algú encén la tele me’n vaig a l’habitació a llegir un llibre”. Groucho Marx

  • Les imatges és una font d’aprenentatge però té inconvenients, com per exemple que ens imposa el ritme de reflexió, d’assimilació. El nen te fam d’imatges: per exemple la TV és un estímul agradable, fàcil, no s’ha de pensar, cascada continuada d’imatges, zàping…li fascinen els anuncis publicitaris..
  • Decàleg 

“En matèria de lectura, nosaltres lectors, ens atorguem tots els drets, començant per aquells que neguem als joves que pretenen iniciar en la lectura”.

         (“Com una novel.la.- Daniel Pennac”)

  1. El dret a no llegir.

                 “El verbo leer, como el verbo amar y el verbo soñar, no soporta ‘el modo                                    imperativo”.    Jorge Luis Borges

  1. El dret a saltar pàgines.
  2. El dret a no acabar un llibre.
  3. El dret a rellegir.

              “Dime lo que lees y te diré quién eres», eso es verdad, pero te conoceré mejor si me                   dices lo que relees”. François Mauriac

  1. El dret a llegir qualsevol cosa.
  2. El dret al bovarysme.

          “El bovarysme és aquesta satisfacció immediata i exclusiva de les nostres sensacions:             la imaginació infla, els nervis vibren, el cor s’embala, l’adrenalina bufeteja, la                           identificació opera en totes direccions, i (momentàniament) el cervell fa passar bous             quotidians per bèsties grosses novel·lesques.” És el nostre primer estat de lector.

  1. El dret a llegir en qualsevol lloc.
  2. El dret a fullejar.
  3. El dret a llegir en veu alta.
  4. El dret a callar.

“Quan penso en tots els llibres que em queden per llegir, tinc la certesa de ser encara feliç”. Jules Renard

Llegir també, és una bona companyia:

Llegir és un amic, sempre fidel, i a la nostra disposició que sempre és a punt a l’estanteria. Que ens aporta sorpreses, emocions, imaginació, entreteniment, …

La lectura és un bon antídot contra la soledat.

Quin llibre t’emportaries a una illa deserta?

Quin és el teu llibre de capçalera? 

                                                     

Sobre la lectura

“Llegir és somiar de la ma d’un altre”  Fernando Pessoa

“Els llibres són el millor viàtic que he trobat per aquest humà viatge” Michel de Montaigne.

“Un llibre ha de ser la destral que trenqui el mar gelat que hi ha dins nostre”. Franz Kafka. 

“Considero que la televisió és molt educativa. Cada vegada que algú encén la tele me’n vaig a l’habitació a llegir un llibre”. Groucho Marx

“Dime lo que lees y te diré quién eres», eso es verdad, pero te conoceré mejor si me dices lo que relees”. François Mauriac

“L’autor només escriu la meitat del llibre. De l’altre meitat se’n ha de cuidar el lector” Joseph Conrad

“No hi ha un espectacle més bonic que la mirada d’un nen que llegeix”. Günter Grass

“El verbo leer, como el verbo amar y el verbo soñar, no soporta ‘el modo imperativo”. Jorge Luis Borges 

“Quan penso en tots els llibres que em queden per llegir, tinc la certesa de ser encara feliç”. Jules Renard

8 pensaments sobre “Som un club de lectura

  1. M’agrada molt el nou blog del Club de Lectura.
    Nova imatge, nou estil, els continguts com sempre, excel•lents!
    El blog esta agafant una volada increible…
    Endavant!!!!

    M'agrada

  2. Quina tirallonga de llibres bons. Esperem fer-la encara més llarga.

    “Oh quin gran goig quina joia, quans els germans llegeixen”

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s