Bona sort, Nickolas Butler

Sinopsi (coberta de l’editorial)

El dia a dia del Cole, el Bart i el Teddy, amics de la infantesa i propietaris de la constructora True Triangle a Wyoming, fa un gir inesperat quan reben la proposta d’una advocada rica i enigmàtica que els demana acabar contra rellotge la construcció d’una casa a la muntanya. Si ho aconsegueixen, rebran una recompensa astronòmica amb què guanyaran més diners dels que mai hagin pogut imaginar. Tot i la perspectiva d’un hivern dur i gèlid, els protagonistes estaran disposats a fer qualsevol cosa per obtenir l’èxit, posant en perill, fins i tot, l’amistat i la família. Però, què s’amaga al darrere d’aquest encàrrec misteriós? Quins motius té la dona per exigir aquest termini gairebé impossible?

Nickolas Butler indaga en l’ànima dels personatges amb una prosa potent, austera i de ritme endimoniat, i ens mostra com l’ambició i la cobdícia poden fer trontollar l’equilibri aconseguit al llarg de tota una vida.

Edicions del Periscopi.- 440 pagines.- Traducció: Marc Rubió.

Apunts de lectura

La novel.la segueix l’estructura narrativa d’un ‘thriller’ de manera que enganxa aferrissadament a la lectura.

La trama es mou entre diverses variables. Per un costat el repte de construir una luxosa casa en mig d’un paratge d’alta muntanya amb l’amenaça que les inclemències del temps seran un factor determinant. Per tal de cobrar les primes milionàries, els tres socis constructors hauran d’enllestir la casa abans de dia de Nadal. Les històries personals de cadascun durant la construcció incideixen decididament en aixecar la pulsió enigmàtica.  

Un altre variable és la problemàtica que comporta trobar treballadors subcontractats que vulguin treballar en unes condicions extremes. Així com altres entrebancs derivats del singular procés de construcció.

Un altra variable que emergeix sobtadament és el perquè la propietària de la casa té tanta pressa en la seva construcció tot imposant una data significativa: el dia de Nadal.

Conjugant totes les variables, a mesura que la narració avança el lector endevina que els protagonistes passaran per un autèntic calvari. És un esquer que enganxa d’allò més fins el final.

La novel.la planteja de ple diversos temes filosòfics. Especialment cal fer èmfasi en les incidències del sistema neoliberal en la qual cosa els Estats Units en són el model paradigmàtic. I, concretament en el binomi llibertat i esclavitud. Els tres amics constructors seduïts pel diner accepten voluntàriament i lliurement construir la casa en base a unes condicions draconianes. La societat neoliberal propugna que tothom té l’obligació de ser feliç i això només depèn de cadascú. Cadascú és el propi causant de la felicitat o de la desgràcia. Aquest és el repte que s’autoimposen els tres protagonistes. El nosaltres, sí que podem, els sotmet a una autoexigència infinita, gairebé fins a la inanició. Els estímuls per aconseguir l’objectiu de la prima milionària i així aconseguir la felicitat no té fre, esdevé una obsessió.

Altrament la supermilionària propietària de la luxosa mansió, expressa l’altra cara de la moneda: la servitud voluntària al treball, la seducció pel poder que atorga el treball ben remunerat esdevé més que una passió, esdevé una autèntica obsessió. Encarna el fenomen de la autoexigència, de la hiperactivitat, una coacció personal i intrínseca. Una explotació salvatge d’un mateix, sense disposar de temps lliure per gaudir de tot allò que pot oferir totes les riqueses acumulades.

Tot plegat, la pregunta de sempre, el tenir i el ser.

Davant aquest panorama, l’ús de la farmacologia i del consum de drogues i estimulants esdevé un fenomen també present en la classe obrera. Tal com manifesta l’autor, Nickolas Butler: “El consum de metamfetamines és com una epidèmia a la Nord-Amèrica rural“.

“Bona sort”, un thriller trepidant amb una crítica implícita al capitalisme salvatge i els efectes desastrosos en les persones.  

Deixa un comentari