Sangre sabia, Flannery O’Connor

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

Sangre sabia, publicada en 1952, cuenta la historia de Hazel Motes quien, tras servir en el ejército, regresa al evangélico y profundo sur de los Estados Unidos. Allí empieza a librar una guerra privada contra la religiosidad de la comunidad y, en particular, contra Asa Hawkes, el predicador y su degenerada hija quinceañera. Presa de la desesperación, Hazel encuentra su propia religión, La Iglesia sin Cristo.

Lúcida y tormentosa, radical y sobrecogedora, la obra de Flannery O’Connor constituye una delas aventuras más intensas de la literatura de todos los tiempos.

DEBOLSILLO (recull de dues novel.les: Sangre sabia y Los violentos lo arrebatan. Sangre sabia: 202 pàgines.- Traducció: Celia Filipetto.

Apunts de lectura

L’experiència de la societat americana és rica en personatges que tornen de la guerra amb greus ferides psicològiques. Aquest seria el cas de Hazel Motes que torna de la guerra, amb una pensió del govern per mutilat de guerra, ressentit i moralment ferit. En arribar a casa seva a Tennessee, la troba abandonada i desfeta. Sol i sense llaços familiars existents decideix viatjar a Taulkinham (un poble fictici). L’avi de Motes era predicador i aquest referent familiar li serveix per reconstruir la seva identitat. Entre les poques coses que l’acompanyen hi ha una vella bíblia familiar. La religió esdevindrà el centre de la seva teràpia posttraumàtica com a soldat en la Segona Guerra Mundial. Ha perdut la fe heretada del seus pares  i s’ha convertit en ateu, però paradoxalment la religió l’obsessiona i ha optat per ser un predicador de la seva pròpia església, de l’antireligió: L’Església sense Crist.

Hazel, es desprèn del seu uniforme de l’exèrcit i es vesteix amb roba que el fa semblar un predicador.

“Vestia un traje  de un azul estridente y todavía llevaba la etiqueta del precio grapada en la manga” . Pàg. 14.

Si bé a Sangre sabia, el tema religiós forma part de la trama, no té un contingut religiós explícit. Utilitza el bagatge de la religió per exposar una visió del món en el qual el mal i el be hi són presents formant part consubstancial de la condició humana.

Hazel Motes es fa amic d’Enoch Emery, un jove de divuit anys, que treballa al zoològic. Enoch li explica a Hazel el concepte de ”sang sàvia”, que significa tenir, de manera innata, el coneixement de quin camí s’ha de prendre a la vida i que no cal cap mena de guia.

A la novel.la proliferen personatges sorprenents i grotescos. Asa Hawks, un predicador itinerant que fingeix haver-se encegat voluntàriament per mostrar la seva fe en la redempció. Viatge acompanyat de la seva filla. Un home disfressat de goril·la com a reclam publicitari de promoció. Hoover Shoats, un estafador que assumeix el paper de predicador per guanyar diners i que competeix amb el predicador Hazel Motes tot creant una nova religió: la “Santa Església de Crist sense Crist”.  La senyora Flood, mestressa de la pensió enamorada interessada per Hazel.

Hazel Motes, intenta allunyar-se dels dogmes religiosos, negar la condició de Crist com a redemptor ja que nega els condicionaments del pecat original en l’home, ja que està net de tota culpa. Realitza un pelegrinatge espiritual en el qual la defensa de la llibertat humana és substancial, lliure de tot condicionament de culpabilitat i per tant de cap necessitat de redempció.

Al final del seu viatge, diferents avatars li fan assumir el fracàs de prescindir de Crist la qual cosa el porta a voler convertir-se en un sant real i acceptar la necessitat de la redempció dels propis pecats a través del propi sacrifici. Esdevé paradoxalment un màrtir del seu dogmatisme en creure aferrissadament en el lliure albir.

Deixa un comentari