La destrucción de Kreshev, Isaac Bashevis Singer

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

En Kreshev, un pacífico y diminuto shtetl situado a orillas del río San, en Ucrania, y bordeado por espesos bosques, la vida transcurrió siempre sin grandes sobresaltos. Sus habitantes, bajo la pesada carga de sus humildes oficios, «carecían de fuerzas e inclinación para cometer grandes pecados». Pero la llegada a ese remoto lugar de un rico negociante en maderas, al que acompañan su esposa enferma y su jovencísima hija, desencadenará, ante la mirada atónita del lector, una cadena de insólitos acontecimientos, guiados implacablemente por la mano de Satanás (cuya voz escuchamos de la primera a la última línea del libro). Tentación y pecado, fe y superstición, fantasía y realidad, inocencia y perversión, arrepentimiento y castigo se entremezclan en un crescendo imparable que conduce hasta un trágico final.

Editorial Acantilado.- 119 pàgines.- Traducció: Rhoda Henelde y Jacob Abecasís

Apunts de lectura

“La destrucción de Kreshev” és una breu història que recull diversos temes en relació al fonamentalisme religiós, la superstició, la interpretació interessada dels textos religiosos, el control social en un petit poble, l’estupidesa humana, la vanitat, etc.

La història és narrada pel mateix Satanàs en primera persona el qual fa ostentació de la manipulació de la vida dels habitants del petit poble ucraïnès de Kreshev.

“Yo soy el Espíritu del Mal, Satanás, la serpiente primigenia. (…) Como bien sabéis, me encanta concertar extraños matrimonios. Disfruto emparejando a un viejo decrépito con una joven, una mujer fea y varias veces viuda con un muchacho imberbe, un tullido con una beldad, un sabio con una tonta, un cantor de sinagoga con una sorda, una persona retraída con otra descarada. Dejad que os cuente la historia de una unión particularmente «interesante» que hace algún tiempo maquiné en Kreshev…”

La jove Lise, filla d’un adinerat home de negocis, es casa, a través d’un matrimoni concertat, amb Shloimele, un estudiant que aviat la domina amb una interpretació subjectiva i interessada de la religió jueva, en els seus aspectes més esotèrics i carnals de la Càbala. Lise, jove i intel·ligent, sempre ha anhelat les activitats intel·lectuals prohibides a les dones la qual cosa facilita caure sota l’encanteri del marit que poc a poc va revelant la seva perversitat sota l’aparença d’erudició. La sotmet a pràctiques de fetitxisme, sadomasoquisme fins arribar a la transgressió sexual. Lise es transforma i renuncia a tots els seus principis la qual cosa provoca la desesperació dels que l’envolten.

El jove Shloimele és en realitat només un impostor que pretén ser un cabalista honest quan en realitat és deixeble de Sabbatai Zvi, fundador d’una secta jueva que afirmava que era l’autèntic messies. Jugant amb la vanitat intel·lectual de Lise i el seu desig sexual, Shloimele li ensenya la teologia de Shabbatai Zevi, segons la qual el mal és bo i el pecat accelera la vinguda del Messies.

La vida dels dos joves arrossegaran tot el petit poble de Kreshev a una autèntica creuada religiosa.   

El jove, malgrat esdevé socialment un ésser menyspreable, gairebé és perdonat per les seves faltes perquè es confessa i es penedeix. La Lise, en canvi, malgrat reconèixer la seva culpa serà humiliada i castigada. Tot plegat planteja el fet de la doble moral religiosa així com la immensa estupidesa de la majoria dels habitants de Kreshev.

De fet, el paper de Satanàs no és d’extrema malícia, més aviat juga amb la naturalesa humana. La narració es desenvolupa en un to irònic i sarcàstic. El diable en té prou en preparar l’escenari, i l’home tot solet opta per l’estupidesa i per autodestruir-se sense l’ajuda de ningú.

Deixa un comentari