Vida de Gérard Fulmard, Jean Echenoz

Sinopsi (contracoberta de l’editorial)

Andanzas de un detective novato, inepto y fracasado. Echenoz reinventa la novela negra con toques de humor.

Gérard Fulmard, ex asistente de vuelo en paro, decide reciclarse profesionalmente y convertirse en detective privado. Busca a mujeres desaparecidas. Lo enredan para trabajar en un asunto turbio relacionado con un pequeño partido político. Se encuentra un cadáver y tiene que huir para escabullirse de la policía. En el momento clave se olvida de quitarle el seguro a la pistola… Nada le acaba de salir demasiado bien, o acaso todo le sale rematadamente mal. Es un antihéroe de manual.

Pero Gérard no es el único personaje estrambótico de esta novela. Tenemos también a un político que frecuenta prostíbulos y mira fotos subidas de tono de la hija de su esposa; a una mujer que se autosecuestra para darse publicidad; a un psiquiatra de dudosa ética; a un taxista que recoge a un tipo herido de bala y se queja de que le está manchando el asiento, y hasta un tiburón particularmente voraz y un satélite soviético asesino… Y asoman también personajes reales con historias terribles, como el cantante israelí Mike Brant, que se suicidó en la cúspide de su carrera lanzándose desde la ventana de su apartamento parisino, o aquel estudiante japonés caníbal que devoró partes de una compañera de estudios después de asesinarla.

Jean Echenoz, ingenioso deconstructor –¿acaso dinamitador, acaso reinventor?– de géneros literarios, se sumerge aquí en la novela policiaca y nos ofrece un noir delirante –y a ratos descacharrante– à la manière Echenoz. Pero esta es también una narración sobre la manipulación, el engaño, los complots, las mentiras inconfesables, las sórdidas intrigas políticas, los amores imposibles y el fracaso. Una novela sobre detectives torpes y políticos corruptos, sobre mujeres que desaparecen y aspirantes a femme fatale. Una novela negra que le da un giro al género sin caer en la parodia fácil, sino jugando con él para reciclarlo. Resultado: una exquisitez para disfrute de amantes de las narraciones policiacas, del humor inteligente y de la buena literatura en general.

Editorial Anagrama.- 176 pàgines.- Traducció: Javier Albiñana Serraín

Apunts de lectura

Fulmard, un home de 45 anys, pesa 89 quilos i 1,68 m d’alçada, viu sol i ha estat acomiadat de la seva feina d’ajudant de vol. Un personatge solitari, amb sobrepès, un heroi inactiu sense brillantor ni seducció.

L’atzar dels diversos esdeveniments xoquen contra el seu present sense que tot plegat li afecti massa. Per exemple, l’esdeveniment inicial. La caiguda d’un gran fragment d’un satèl·lit soviètic obsolet que causa alguns danys, entre ells, la destrucció d’un centre comercial i la mort de Robert D’Ortho, el propietari de la casa on resideix Fulmard. “Això està bé, no hauré de pagar el lloguer durant un temps”, pensa Fulmard.

Fulmard, sense ofici ni benefici, decideix anunciar-se com a detectiu.

“Al fin y al cabo, mi condición de auxiliar de vuelo me avezó en los contactos humanos, nada me deja indiferente y mi fisonomía anodina puede jugar a mi favor. Por otra parte, mi disponibilidad obligada, desde que me despidieron, me ha dejado tiempo sobrado para leer y ver numerosas novelas y películas de género donde suele ser fundamental el papel de investigador, que me resulta ya familiar.”

És l’inici d’un viatge burlesc a través d’increïbles situacions, algunes tragicòmiques i plegades d’ironia i sarcasme.

Tota una galeria de retrats es desplega sobre les aventures d’aquest antiheroi. No cal dir que des de l’inici, la seva nova carrera professional és un rosari d’errors.

Crònica social i política centrada en els esdeveniments interns d’un partit polític dividit entre faccions en competència i ambicions personals, que estan lluitant per trobar un nou líder. Un rosari de fets coneguts: segrestos, venjances, manipulacions, xantatges i corrupció. Fulmard, una vegada més, l’atzar de les circumstàncies el porten a trobar-se embolicat en els tripijocs partidistes.

La trama de la novel.la no segueix una lògica seqüencial sinó que els diferents episodis se superposen, encaixen més que no pas se succeeixen.

L’autor sembla gaudir en la creació d’una original coreografia de novel.la negra per la qual cosa recorre a manipular amb agudesa els tòpics del gènere tot renovant els propis recursos narratius: llenguatge, esdeveniments, intriga,…Sovint amb un to inversemblant.

“Lo único que conseguí fue hacerle saltar el sombrero, aunque tampoco estoy seguro de eso, tal vez se deshizo de él por comodidad, o el propio sombrero se negó a verse involucrado en aquella historia y se retiró,…”

Cal esmentar, tal com indica el títol de la novel.la, que l’autor ens presenta el perfil d’un personatge víctima de les circumstàncies que li depara l’atzar, que hi xoca, que no opta a res, que es deixa portar pels esdeveniments. No és solament un antiheroi de novel.la negra sinó un clar militant contra el narcisisme del jo, tan imperant a la societat digital.  Un paradigma contrari a la filosofia insistent del “TU POTS” que tant estrès provoca· Un personatge que amb la voluntat de reciclar-se professionalment es troba immers en una espiral salvatge: de simple caçador de dones desaparegudes a aspirant d’assassí. Gérard Fulmard, tot un personatge d’antologia.     

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